Briszkot wersja 1.1

Briszkot to robocza nazwa gry, która powstała w KBK i wywodzi się w linii prostej od włoskiej Briscoli. Podobieństwo zasad jest uderzające (zwłaszcza w fazie rozgrywki). Niemniej są też znaczące różnice. Pierwsza to talia. W Briszkota gra się kartami do Skata. A zatem, zamiast 40 kart mamy 32. As (bóstwo), król, wojak, cywil, 10, 9, 8, 7. W fazie rozgrywki as jest oczywiście najsilniejszy i bije wszystkich.

33.jpg

Nieco inaczej jest w fazie punktacji. Otóż najwięcej punktów dostaniemy za cywila (10). Potem dopiero jest as (6), król (3), wojak (2) i reszta kart (po 1). Punktowanie 7ki, 8ki , 9ki i 10ki to kolejna różnica w stosunku do Briscoli. Łącznie do zdobycia jest 100 punktów.

Poniżej przykładowa rozgrywka.

01.jpg

Na początku tasujemy karty i rozdajemy po 3. Jedną wykładamy na stół i dajemy pod stos. Karta ta wskazuje kolor, który jest Briszkotem. Jest to o tyle ważne, że Briszkot bije każdego, i pokonać go może tylko silniejszy Briszkot. A zatem w przypadku poniższej rozgrywki 7ka krojców (żołędzi) pokona Asa herców (serc).

Grę rozpoczyna gracz A (po lewej). Oto jego karty:

02.jpg

A oto karty gracza B:

03.jpg

Gracz A zagrywa 8kę herców. Aby to przebić, gracz B musiałby rzucić coś wyższego w tym samym kolorze lub Briszkota. Niestety nie ma takich kart, rzuca więc 9tkę grunów.

04.jpg

Wygrywa gracz A i odkłada karty na swoją stertę.

05.jpg

Gracz A dobiera kartę. Po nim robi to gracz B.

06.jpg

Gracz A wybiera 10tkę herców.

07.jpg

Gracz B daje 7kę grunów. Znów wygrywa gracz A i jako pierwszy dobiera kartę.

08.jpg

Gracz A daje wojaka szelów. Gracz B daje asa szelów i wygrywa potyczkę.

09.jpg

Gracz B dobiera kartę jako pierwszy. Same szele.

10.jpg

Gracz B wybiera 7kę szelów. Gracz A - króla grunów.

11.jpg

Wygrywa gracz B i jako pierwszy dobiera kartę (9tkę krojców).

12.jpg

Gracz B rzuca 8kę szelów. Gracz A - 10 szelów i wygrywa starcie.

13.jpg

Gracz A ma na ręce dwa Briszkoty.

14.jpg

Gracz A wystawia 8kę krojców. Gracz B daje 9tkę krojców i wygrywa starcie.

15.jpg

Tym samym gracz B pozbył się Briszkota a dobrał cywila grunów, który "w polu" jest słabszy niż as, król i wojak, ale w ostatecznym rachunku daje najwięcej punktów.

16.jpg

Gracz B wystawia wojaka herców. Gracz A daje asa herców i wygrywa.

17.jpg

Gracz A wystawia 8kę grunów.

18.jpg

Gracz B wykorzystuje to i "ratuje" swojego cywila.

19.jpg

Gracz B wystawia 7kę herców.

20.jpg

Gracz B daje cywila herców i wygrywa starcie.

21.jpg

Gracz A daje 9 szelów. Gracz B - króla szelów i wygrywa.

22.jpg

Gracz B rzuca wojaka grunów.

23.jpg

Gracz A daje 10 grunów. Wygrywa gracz B.

24.jpg

Gracz A ma na ręce same krojce, które w tej rozgrywce są Briszkotami. Zagrywa cywila krojców. Gracz B może go zabrać tylko wojakiem (bo króla i asa ma Gracz A)...

25.jpg

Niestety gracz B nie ma damy krojców. Musi poświęcić swojego króla herców.

26.jpg

Gracz A wygrywa i daje 9tkę herców. Gracz B daje asa grunów i przegrywa.

27.jpg

Gracz B pozostawił na ręce dwie najsilniejsze karty.

28.jpg

Na początek zagrał 7kę krojców. Gracz B dał 10tkę krojców i wygrał potyczkę.

29.jpg

Gracz B zagrał wojaka krojców. Gracz A - król krojców i wygrał.

30.jpg

Ostatnie starcie:

31.jpg

Gracz A zagrywa asa krojców. Gracz B - cywila szeli. Gracz A wygrywa starcie i zapewne całą rozgrywkę. Pozostało podliczenie punktów.

32.jpg

Gracz A zebrał:

10 pkt x 3 cywilów
6 pkt x 3 asy
3 pkt x 2 króle
2 pkt x 2 wojaki
8 pkt x 1 miasta

Suma: 66 punktów.

Oznacza to, że gracz B zdobył 34 punkty.

Kwestia zasad i nazwy wciąż jest otwarta. Sporo może się jeszcze zmienić. Dopuszczam na przykład zwiększenie kart na ręce (do 4). Wszystkie warianty trzeba jednak przetestować. Ktoś chętny? Jakby co KBK jest otwarte codziennie (prócz niedzieli) od 16 do 23.

PS. Opcja z 4 kartami została już przetestowana i przez aklamację uznana za lepszą.