Briszkot wersja 1.1
Briszkot to robocza nazwa gry, która powstała w KBK i wywodzi się w linii prostej od włoskiej Briscoli. Podobieństwo zasad jest uderzające (zwłaszcza w fazie rozgrywki). Niemniej są też znaczące różnice. Pierwsza to talia. W Briszkota gra się kartami do Skata. A zatem, zamiast 40 kart mamy 32. As (bóstwo), król, wojak, cywil, 10, 9, 8, 7. W fazie rozgrywki as jest oczywiście najsilniejszy i bije wszystkich.

Nieco inaczej jest w fazie punktacji. Otóż najwięcej punktów dostaniemy za cywila (10). Potem dopiero jest as (6), król (3), wojak (2) i reszta kart (po 1). Punktowanie 7ki, 8ki , 9ki i 10ki to kolejna różnica w stosunku do Briscoli. Łącznie do zdobycia jest 100 punktów.
Poniżej przykładowa rozgrywka.

Na początku tasujemy karty i rozdajemy po 3. Jedną wykładamy na stół i dajemy pod stos. Karta ta wskazuje kolor, który jest Briszkotem. Jest to o tyle ważne, że Briszkot bije każdego, i pokonać go może tylko silniejszy Briszkot. A zatem w przypadku poniższej rozgrywki 7ka krojców (żołędzi) pokona Asa herców (serc).
Grę rozpoczyna gracz A (po lewej). Oto jego karty:

A oto karty gracza B:

Gracz A zagrywa 8kę herców. Aby to przebić, gracz B musiałby rzucić coś wyższego w tym samym kolorze lub Briszkota. Niestety nie ma takich kart, rzuca więc 9tkę grunów.

Wygrywa gracz A i odkłada karty na swoją stertę.

Gracz A dobiera kartę. Po nim robi to gracz B.

Gracz A wybiera 10tkę herców.

Gracz B daje 7kę grunów. Znów wygrywa gracz A i jako pierwszy dobiera kartę.

Gracz A daje wojaka szelów. Gracz B daje asa szelów i wygrywa potyczkę.

Gracz B dobiera kartę jako pierwszy. Same szele.

Gracz B wybiera 7kę szelów. Gracz A - króla grunów.

Wygrywa gracz B i jako pierwszy dobiera kartę (9tkę krojców).

Gracz B rzuca 8kę szelów. Gracz A - 10 szelów i wygrywa starcie.

Gracz A ma na ręce dwa Briszkoty.

Gracz A wystawia 8kę krojców. Gracz B daje 9tkę krojców i wygrywa starcie.

Tym samym gracz B pozbył się Briszkota a dobrał cywila grunów, który "w polu" jest słabszy niż as, król i wojak, ale w ostatecznym rachunku daje najwięcej punktów.

Gracz B wystawia wojaka herców. Gracz A daje asa herców i wygrywa.

Gracz A wystawia 8kę grunów.

Gracz B wykorzystuje to i "ratuje" swojego cywila.

Gracz B wystawia 7kę herców.

Gracz B daje cywila herców i wygrywa starcie.

Gracz A daje 9 szelów. Gracz B - króla szelów i wygrywa.

Gracz B rzuca wojaka grunów.

Gracz A daje 10 grunów. Wygrywa gracz B.

Gracz A ma na ręce same krojce, które w tej rozgrywce są Briszkotami. Zagrywa cywila krojców. Gracz B może go zabrać tylko wojakiem (bo króla i asa ma Gracz A)...

Niestety gracz B nie ma damy krojców. Musi poświęcić swojego króla herców.

Gracz A wygrywa i daje 9tkę herców. Gracz B daje asa grunów i przegrywa.

Gracz B pozostawił na ręce dwie najsilniejsze karty.

Na początek zagrał 7kę krojców. Gracz B dał 10tkę krojców i wygrał potyczkę.

Gracz B zagrał wojaka krojców. Gracz A - król krojców i wygrał.

Ostatnie starcie:

Gracz A zagrywa asa krojców. Gracz B - cywila szeli. Gracz A wygrywa starcie i zapewne całą rozgrywkę. Pozostało podliczenie punktów.

Gracz A zebrał:
10 pkt x 3 cywilów
6 pkt x 3 asy
3 pkt x 2 króle
2 pkt x 2 wojaki
8 pkt x 1 miasta
Suma: 66 punktów.
Oznacza to, że gracz B zdobył 34 punkty.
Kwestia zasad i nazwy wciąż jest otwarta. Sporo może się jeszcze zmienić. Dopuszczam na przykład zwiększenie kart na ręce (do 4). Wszystkie warianty trzeba jednak przetestować. Ktoś chętny? Jakby co KBK jest otwarte codziennie (prócz niedzieli) od 16 do 23.
PS. Opcja z 4 kartami została już przetestowana i przez aklamację uznana za lepszą.










Comments